Friday, January 28, 2011

what did i think....

ape yg saya fikirkan..


dalam hidup ini, banyak yg memerlukan perkataan SABAR..

hari2 kna sabar, saya sabar, tp bererti saya sedang marah, tetapi bermaksud sabar dalam menunggu, sabar dalam menanti, sabar dalam membuat keputusan, sabar dalam meletakkan titik untuk disambungkan bagi membentuk garisan, lalu garisan itu disambung pula dan membentuk jalan, jalan itu pula sama ada ke kiri kah, atau ke kanan kah, atau pun jalan yg lurus.... Lurus....  {اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ {6

sekarang saya dah masuk semester 3 PISMP, dah lame dah blaja kat maktab, n dah lame dah hdup di atas muka bumi.. insafnyaa.. T_T"

tinggal 2 tahun setengah je lg, pastu saya pun akan ikut jejak langkah abg2 n kakak2 senior, keluar dari IPG dan laksanakan tanggungjawab menjadi seorang guru, mengajar, mendidik dan membentuk INSAN, yg mana, tggungjawab ini lebih penting dari mendapatkan gaji bulanan, same mcm blaja skrg, dalam konteks sekarang, menuntut ilmu lbh penting dari elaun.. ilmu Allah ade byk sgt atas dunia ni, x terkira, yg kte blaja hari2 tu, ilmu dunia je, ade lg ilmu yg lebih penting dari tu.

*************

sambung balik, pas blaja, keja, pastu kawin, pastu ade anak, anak akan dapat anak, pastu dpat cucu, cucu akn dapat anak, jd akan ade anak, cucu, cicit dan seterusnya.. sambil masa berjalan dr kte kecik smpai tua, mampu x kita jadikan pjalanan masa yg kita rancangkan itu, ikut ape yg kte pkirkan? kalo kita mati mcmn? xkan sempat nak mengecapi apa yg kita rancangkan..

hidup lah dengan sempurna...

segala amalan yg kita lakukan pada masa muda skrg ni, diterima x?

nanti bila kte dah mati, tggalkan segalanya di dunia, Harta, Kuasa, Keluarga, Pekerjaan, Orang2 sekeliling..
jadi, selagi hidup ni, buatlah suruhan Allah, buatlah Amar makruf nahi mungkar.

farah najia, tlg lah buat baik byk2 ms tuhan bagi nikmat hidup dan segalanya ni...

nasihat dan sabar..


وأمر بالمعروف وانه عن المنكر واصبر على ما أصابك إن ذلك من عزم المور

"Dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)." (QS. Luqman: 17)

jadi, ape yg berlaku sekarang, hendaklah saya sabar..

teringat lak kat hadith ni.. Tuhan timpakan dugaan kpd kita sbb Tuhan tahu kita mampu hadapi cubaannya..
oleh itu, ucapkan Alhamdulillah ketika dalam Dugaan Allah :)

motif xlah jelas sgt, tp saya th ape yg saya mksudkan..

No comments:

Post a Comment